Jag vs. Spanjoren

En annan anledning till att jag ibland känner mig främmande bland spanjorer är att jag stundvis har svårt att förstå logiken i det de säger och gör.
Exempel 1.
Jag:
"Men då ses vi om 10 min då?
Spanjoren: "Absolut! 10 spanska minuter!"
- För det först... VAD FAN ÄR SPANSKA MINUTER?? Är det så att Spanien utgår från en egen tidszon som innebär att man lägger till dubbelt så många minuter på den utsatta tiden? Jag förstår inte. Och för det andra... varför kan man inte bara säga "Vi ses om 20 min, om det nu är det man menar?"
Exempel 2.
Jag: "Okey! Så du menar att det är omöjligt att göra det?"
Spanjoren: "Más o menos!" (mer eller mindre).
Jag: "Vadå? Är det omöjligt eller inte?"
Spanjoren: "Inte omöjligt men svårt..."
- ÖH WHAT?!
Exempel 3.
Jag: "Är du upptagen?"
Spanjoren: "Nej! Men jag spelar tennis." eller "Nej. Men jag kollar på en film!"
- Okey. Men vi gör såhär... Hör av dig när du INTE är upptagen!

Ibland blir jag fullkomligt galen på spanjorerna när jag cyklar till skolan. Om ni bara visste hur många svordomar jag håller inne på vissa morgonar. Okey. Vi ska alltså dela på en 5 meter bred cykel-och-gångbana. Människan framför mig är är ca. 50 cm bred och lyckas ändå uppta hela vägen för sig själv. Det är ju egentligen fysiskt omöjligt. Men som jag tidigare nämnde, finner jag ibland ingen logik i deras beteenden. För mitt i allt får de för sig att köra zick-zack-gång, vilket gör det helt omöjligt för mig som cyklist att komma fram. Jag menar man vill ju inte bli stämd för att man kört över någon med cykeln (även om det är den enda jag velat göra vissa gånger.)
Och så har vi det här med att tro att man är nyttig för att man beställer in en "Coca-cola Zero". Give me a break! Det där är ett amerikanskt beteende, inte spanskt. Så det blir ett stort NEJ på den!!
Det enda som jag kunnat karakterisera mig med är att jag både tycker om att laga och äta mat. Och jag fattar inte varför jag fått för mig att det är typiskt spanskt, för det är det inte. Brudarna här är pinnsmala!! Inte särskilt fit, men smala. Så jag antar att jag får stryka även det från listan... typiskt!
Men nu kom jag på en sak som gör att jag möjligen tillhör flocken.
Spanjorer är nattmänniskor... och jag likaså. ARRIBA!! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback