Fimpa ciggen!

Jag blev chockad när jag läste på aftonbladet att Sverige har flest kvinnliga rökare i hela världen.
Lagom naivt, har jag också trott att rökning är lite"old school" men enligt unersökningar visar det sig att mängden kvinnliga rökare i Sverige har ökat nu de sista åren . HEMSKT, med tanke på hur medvetna vi är om riskerna!

Såhär står det i artikeln:
" Trodde du att rökningen var död? Du kanske blir förvånad över att se prinsessan Madeleine med en partycigg i nypan. Du trodde att rökningen tillhörde 1900-talet, ett genant men snart glömt misstag. Ingenting för trendiga, smarta och fräscha ungdomar 2009. Tyvärr - du hade fel. Smyfotot av prinsessan på fest visar verkligheten. Att dra i sig nikotin och tjära är helt rätt. Cigaretten äger. Ett "must have" på alla fester. Svenska tjejer börjar röka tidigare än någonsin. Flera år tidigare än i resten av Europa. De vill röka. I gymnasiet röker åtminstone 40 procent av de 17-åriga tjejerna. De säger: "Jag tror nog att 70 procent i min klass feströker." "Man vill inte sitta kvar enam när alla andra går ut och röker." "Stackars våra föräldrar. De vill se det bästa i oss, vill inte tro att vi röker."  Men hallå, förbjöd vi kanske inte cigaretten på krogen? Gjorde det olagligt att sälja till ungarna? Jovisst. Vi befriade barerna och kaféerna från rök, vi skapade tabu kring rökning hemma, vi slutade blossa på jobbet och vi bannlyste rökning i skolorna.  Låt oss inse faktum: det fungerade inte!

LINNÉA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback