LÄS DETTA!

Igår var jag ute och plockade svamp med pappa och Micki. På tal om detta så var jag inne på Menzurs blogg och läste om hans skogsvisit. LÄS NEDAN!






taget ur: http://mensur.blogg.se
De senaste dagarna har jag tjatat om att jag ska ut i skogen och plocka blåbär samt kantareller. Jag har haft den perfekta lilla bilden i mitt huvud där jag strosar omkring bland älg och björn. Och till slut så hittar jag ett guldställe. En hel äng med blåbär och kantareller. Tänk vad glad min mamma skulle bli om jag kom hem med flera liter skogsguld. Men den här perfekta dagen kom aldrig..... tills idag. Jag var uppe med tuppen och hade redan bestämt igår med Besim att vi skulle bege oss ut till skärshult och gå runt hela skiten för att leta. Vi började med att gå till Simon eftersom han nappade på idéen också. (och för att han hade bil klart).. Parkerade på skärshult och började gå längs stigen.

Men nu till en annan sak mitt i allt.. Jag är alban, Besim är monteneger och Simon är finsk.. Det sägs att blattar inte kan det där med skogsbär och svamp. Men jag har insett att det är lite av terapi att plocka blåbär och vandra runt i skogen (under dagtid klart, annars skiter jag på mig). Och för att motbevisa att blattar visst kan hela den där svenska hobbyn med att gå ut på söndagar och plocka svamp (om än väldigt ovanligt att en blatte ens skulle få för sig att göra det) så skulle vi alla gå mot strömmen.

Tillbaka till huvudämnet: kantareller och blåbär. Vi gick längre och längre in i skogen. Hittade massa blåbärsbuskar men inga blåbär. Antagligen så var det redan utplockat men vi gav absolut inte upp. Ju längre in vi kom desto mer svamp började vi se. Flugsvamp och massa andra konstiga arter dessvärre, men ändå. Snart så började vi tappa koll på hur långt vi egentligen hade gått in i skogen men vi fortsatte lååååångt in ändå. Upp för en kulle och ner för en kulle.. Besim börjar få lite kalla fötter... "Mensur, ska vi inte lägga ner detta nu? det ser väldigt mörkt ut i himlen?"... -"Nej för fan, vi hittar svamp snart, det kommer inte börja regna". Till slut hittar jag något som liknar kantareller så jag lägger ner dem i påsen för att senare ta med dem till jobbet och fråga efter Ankis expertis.. Det börjar dugga lite grann, och sedan duggar det lite till..... och heeelt plötsligt... så kommer det... som om moder jord blev vansinnig för att 3 blattar gick i hennes skog så bara pissade hon ner på oss.. Och det öste och det öste, och det öste lite till för att ösa ännu mer. Vi börjar springa eftersom vi nu inser att: "shiiiit, tänk om blixten träffar oss".. vi sprang ännu fortare men inte tillräckligt. Så jag skriker "SEERBERNA KOMMER, SPRING". Det satte nog fart på oss alla. Hahaha! Sedan inser jag att vi inte gick så jävla långt in i skogen. Då har vi gått runt i en cirkel hela jääääääävla tiden och blivit fascinerade för samma träd och mossa hela tiden...

Slutsats: Nej Mensur, det finns inte en enda jävla blatte i hela sverige som fattar grejjen med att plocka svamp. Det har aldrig hänt förut, det händer inte nu och det kommer aldrig heller att hända! Det kommer sluta upp med att man ser ut som en dränkt katt och aldrig mer titta åt varken blåbär eller kantareller.

Nu fasar jag bara för vad Anki ska säga om de svamparna jag plockat! Något i stil med: " HAHAHA, vadfan är det? vet du inte hur en kantarell ser ut? Har ni inga svampar i kosovo eller vad fan det nu heter eller?"  Nej, vi har kanske inte det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback